DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Monika Beňová

SMER-SD

Ak by sa v roku 2030 alebo 2035 (...) zastavila výroba spaľovacích motorov, tak v roku 2030 alebo 35 to neznamená, že prestanú jazdiť autá so spaľovacími motormi alebo že tieto autá neostanú proste ďalej v priestore. Znamenalo by to iba pre automobilový priemysel, že sa prestanú vyrábať nové autá so spaľovacími motormi.

Europoslanci na TA3 - 30.11.-0001
Pravda

Nové pravidlá EÚ nariaďuju, že po roku 2035 by sa mali do evidencie zapisovať iba uhlíkovo neutrálne automobily. Ak výrobcovia prekročia povolenú hodnotu emisií oxidu uhličitého na jeden kilometer, tak budú za evidenciu vozidla musieť zaplatiť vyššiu peňažnú čiastku. Vozidlá so spaľovacími motormi by sa preto mali stať príliš drahé na výrobu, ale aj tak bude možné ich naďalej používať. Opatrenie nehovorí, že všetky vozidlá na cestách musia od roku 2035 produkovať nulové emisie a neovplyvňuje tak už existujúce autá. Autá so spaľovacími motormi môžu zostať na cestách až do konca ich životnosti.

Európska únia určila rok 2035 kvôli tomu, že priemerná životnosť automobilu je 15 rokov, teda ak posledné automobily so spaľovacími motormi opustia výrobné linky v tomto roku, tak do vytýčeného roku 2050 by EÚ mala docieliť uhlíkovú neutralitu. Zastavenie predaja automobilov so spaľovacími motormi je súčasťou klimatického plánu EÚ na zníženie emisií skleníkových plynov v ovzduší. Nariadenie je súčasťou Zelenej dohody, ktorej cieľom je klimatická neutralita do roku 2050.

Dátum zverejnenia analýzy: 24.05.2023
success
error