DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Tomáš Valášek

PS

Máme D1 nedostavanú od čias Mečiara, za Mečiara to bolo, nie, keď sa sľubovala ako je dostavaná.

Blanár vs. Valášek - 30.11.-0001
Pravda

Diaľnice sa na našom území začali stavať  v 70. rokoch 20. storočia. Ako jedna z prvých sa začala stavať diaľnica D1. Mala viesť smerom od Bratislavy na Senec, koncom desaťročia bola vybudovaná po Trnavu. Mečiarov minister dopravy Alexander Rezeš v roku 1995 tvrdil, že do roku 2005 by sa mala ukončiť výstavba slovenskej diaľničnej siete. Za éry Vladimíra Mečiara (1990-1998) sa nakoniec dokončilo približne 71 kilometrov (0:36). Výrok hodnotíme ako pravdivý. 

Diaľnica D1 má prepojiť západ s východom krajiny, t. j. Bratislavu s Košicami. V rokoch 1972-1990 za vlády komunistickej strany sa vybudovalo 138 kilometrov. (0:24)

V období vlády Mikuláša Dzurindu (1998-2006) sa dokončili viaceré rozostavané úseky z čias Vladimíra Mečiara a pribudlo niekoľko nových úsekov. Celkovo išlo o zhruba 87 kilometrov (1:03)

Počas troch vlád Roberta Fica sa postavilo približne 122 kilometrov diaľnice D1. (1:28) Za vlády Igora Matoviča a Eduarda Hegera sa vybudovalo približne 19 kilometrov D1. (3:30)

D1 obsahuje úseky, na ktoré sa stále čaká, ide o úseky Hubová-Ivachnová (obchvat Ružomberka) a Lietavská Lúčka-Dubná skala (tunel Višňové). Týmto úsekom sa neustále odkladá koniec výstavby, ani jeden z nich nebude dokončený do avizovaného dátumu t. j. konca roka 2023. Dokončenie celej diaľnice D1 je v nedohľadne, pretože úsek Turany-Hubová je len v štádiu príprav a je označovaný taktiež za jeden z najkomplikovanejších. Ani po päťdesiatich rokoch, tak nie je diaľnica úplne dokončená.

Dátum zverejnenia analýzy: 24.06.2023
success
error