DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Juraj Krúpa

SaS

Otázka je, že čo sú tie, čo je to definícia zásadnej zahraničnopolitickej otázky. Tú nemáme zadefinovanú, a tu je ten zásadný problém, pretože vláda v takejto situácii ešte nebola, keď bola vlastne poverená a nemá jasne zadefinované niektoré kompetencie, či sú to teda tie otázky zahraničnej a vnútornej politiky.

Naď, Kmec, Krúpa a Valášek - 30.11.-0001
Pravda

Národná rada vyslovila nedôveru vláde Eduarda Hegera 15. decembra 2022. Za jej koniec hlasovalo 78 zo 102 prítomných poslancov. Až do vymenovania novej vlády dostala tá odvolaná poverenie prezidentky vykonávať činnosť v obmedzených kompetenciách.

Podľa Ústavy (pdf., s.28,29) môže dočasne poverená vláda rozhodovať o návrhoch zákonov a o nariadeniach vlády, o medzinárodných zmluvách, o návrhoch štátneho rozpočtu a štátneho záverečného účtu, ktorých dojednávanie preniesol na vládu prezident, ako aj o bezpečnostných otázkach. Na ostatné rozhodnutia potrebuje súhlas prezidenta.

V histórii Slovenskej republiky sa nejedná o prvú situáciu, kedy parlament vyslovil nedôveru vláde a tá potom vládla s obmedzenými kompetenciami. Prvý raz sa tak stalo v roku 1994 s vládou Vladimíra Mečiara a druhýkrát v 2011 s vládou Ivety Radičovej.

Rozdielom medzi súčasnou situáciou a minulosťou je vojna na Ukrajine. Prezident Ukrajiny Zelenskyj požiadal Hegera na summite Európskej rady o dodanie stíhačiek MiG-29, ktoré Slovensko uzemnilo a nevyužíva ich.

Medzi politikmi a ústavnými právnikmi panuje nezhoda, či zaslanie stíhačiek na Ukrajinu spadá do oblasti „zásadných otázok vnútornej a zahraničnej politiky“. Také totiž vláda s obmedzenými kompetenciami nesmie vykonávať.

Kancelária prezidentky potvrdila problémy s vymedzením kompetencií a ich nedostatočným definovaním v Ústave. Čaputová odporučila, aby sa vládni politici radili s ústavnými právnikmi, čo potvrdil premiér Heger.

Advokát Martin Buzinger tvrdí, že pokiaľ Ústavný súd neučinil rozhodnutie, čo sú „zásadné otázky vnútornej a zahraničnej politiky“, má vláda relatívne flexibilné možnosti výkladu tejto definície. Ďalší ústavní právnici v tejto otázke nemajú jednotný názor.

Tento výrok hodnotíme ako pravdivý, pretože v súčasnosti prebieha na Slovensku diskusia, čo sú a čo nie sú „zásadné otázky vnútornej a zahraničnej politiky.“ Ústavný súd v tejto oblasti zatiaľ nevydal žiadne stanovisko, preto je formuláciu v samotnej Ústave možné posudzovať rôzne a ani ústavní právnici v tom nemajú jasno.

Dátum zverejnenia analýzy: 07.03.2023
success
error