Demagog.sk
 

Pravica vraj zastavila výstavbu diaľnic. Naozaj?

Predvolebnou témou sa pričinením Roberta Fica stali diaľnice a vyvolávanie dojmu, že opozícia „opäť" po prípadnom prebratí moci ich výstavbu ukončí. Dôkazom má byť to, že tak už raz mala spraviť. Otázka výstavby diaľnic vyplnila aj veľkú časť diskusnej relácie s podpredsedníčkou SDKÚ Ivetou Radičovou a podpredsedom Smeru Marekom Maďaričom, kde Maďarič v podstate zopakoval tvrdenia Fica, a už v prvej odpovedi na otázku moderátorky určil smerovanie relácie.


Maďaričovo tvrdenie


Podľa Maďariča, ak by opozičné strany „zasiahli, ako zasiahli v roku 1998" (citoval Csákyho), znamenalo by to okrem iného návrat k „politike zastavenia výstavby diaľnic". Neskôr dodal, že „je faktom, že vláda Mikuláša Dzurindu zastavila i stavbu diaľnic, keď prišla prvý raz k moci". Súčasná vláda má podľa podpredsedu Smeru jasno: „My sme mali v programovom vyhlásení vlády, že otvoríme, teda spojazdníme sto kilometrov nových diaľnic, urobili sme ich už 148…" Vláda tiež dokázala vyriešiť problém s financovaním ich výstavby, keďže to z európskych fondov „naozaj nie je možné", a teda „v čase krízy je to fantastické, že sa dokázalo zabezpečiť financovanie z iných zdrojov".

Vláda si financovanie z PPP zabezpečiť síce dokázala, popri tom však stavia aj prostredníctvom financovania z eurofondov (napríklad R1 Žarnovica — Šášovské Podhradie alebo D1 Studenec — Beharovce). Odhliadnuc od toho, že v rokoch 1999 až 2006 bolo podľa INEKO odovzdaných 327 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v polovičnom profile (na časti z nich sa začala práca už za Mečiarovej vlády), aj od toho, že podľa prepočtov novinárov z Pravdy táto vláda odovzdala 38 kilometrov ciest, ktoré začala aj sama stavať, výstavba sa úplne nezastala ani v pre cestné stavebníctvo krízovom roku 1999.

V tomto roku došlo k pozastaveniu, prípadne zakonzervovaniu prebiehajúcich projektov, no vláda vtedy na dokončenie dvoch projektov výstavby diaľničných hraničných priechodov s Rakúskom vyčlenila 6,7 miliardy korún. V tomto roku sa tiež začalo aj s výstavbou úseku D1 (D61) Mierová — Senecká (dĺžka 6,475 km, prevádzka v plnom profile od konca augusta 2002).


Radičovej protiargument


Iveta Radičová, ktorá v podstate s Maďaričom súhlasila v tom, že výstavba bola v tom roku zastavená, pridala dôvod, pre ktorý sa tak malo stať — neuhrádzané faktúry zdedené od predchádzajúcej vlády. Jej odôvodnenie podporujú slová vtedajšieho ministra Palacku z marca 1999: „V roku 1998 opäť zhruba v máji došlo k tomu, že prostriedky sa nedostávali na diaľničnú výstavbu, čiastočne to bolo prekryté do augusta, ale od augusta prakticky všetci dodávatelia mali neuhradené faktúry."

Palacka je síce zaujatý svedok, ale nepriamo mu dáva za pravdu dlh verejnej správy z roku 1999, ktorého výška 47, 9 percenta k HDP je druhá najvyššia v histórii Slovenska. Tvrdenie, že výstavba diaľnic bola „zastavená preto, že prišla vláda pravice" (v ktorej bola aj SDĽ držiaca post ministra financií), je minimálne nepoctivé, no skôr klamlivé.

Matej Hruška, Ondrej Lunter
(zverejnené 28.4.2010: Sme.sk)

Michal Havran ml.

Michal Havran ml.

Slovenský syndikát novinárov

„Demagog.sk ukazuje, že politické lži sú pre politikov častokrát jediným spôsobom, ako hovoriť s voličmi. Demagóg ukázal, že politici nás považujú za príliš slabých nato, aby sme počúvali pravdu. Demagóg a jeho čitatelia dokazujú opak. Nechceme milosrdnú lož, chceme poznať pravdu."

Marián Leško

Marián Leško

autor komentárov pre týždenník Trend

„Projekt Demagog.sk som si všimol už v čase, keď ešte nebol ani projektom. Ako každý, aj ja mám rád, keď časť mojej práce za mňa vykoná niekto iný. A páči sa mi, že ju vykoná tak, ako by som ju chcel robiť aj ja sám. Keby ste neboli, chýbali by ste mi."

Gabriel Šipoš

Gabriel Šipoš

Transparency International Slovensko

„Ak chceme, aby v televíznych politických diskusiách nevyhrával najkrajšie oblečený ci najplynulejší rečník, ale najpravdovravejší, treba verejnosti aj novinárom pomôcť s faktickou kontrolou výrokov. Nik to u nás nerobí dôslednejšie ako Demagog.sk."