Robert Fico, Július Brocka vs. Viera Tomanová

O 5 minút 12, Moderátor: Radovan Slobodník , videozáznam relácie
19
Dec
Posledná tohtoročná diskusia na verejnoprávnej televízii (a posledná vôbec na STV) priniesla dvoch politikov Smeru- Roberta Fica v "Medzi štyrmi očami" a Vieru Tomanovú s Júliusom Brockom v druhej časti relácie. S expremiérom sa moderátor rozprával predovšetkým o voľbe generálneho prokurátora a výstavbe diaľnic, s poslancami o sociálnych opatreniach vlády.
Vyberte si, ktoré výroky
z relácie si chcete prezerať:

Robert Fico
Náš kandidát cez pána poslanca Mamojku navrhnutý pán Trnka opakujem je kandidát, ktorý získal 117 hlasov, ak mám dobrú informáciu spred siedmich rokov, mal širokú podporu.

Robert Fico

Nepravda (skryť odôvodnenie)
V roku 2003 dostal D. Trnka podľa SME v hlasovaní o GP 87 a nie 117 hlasov. R. Fico si túto udalosť zrejme zmýlil s voľbou špeciálneho prokurátora Kováčika, ktorý získal 117 hlasov. Pravdu má R. Fico v tom, že D. Trnku navrhol v súčasnej voľbe GP poslanec Mamojka.  
Robert Fico
...o personálnych otázkach sa vždy rozhoduje tajne. Predseda parlamentu sa volí tajne, podpredsedovia sa volia tajne aj prezident aj prezident.

Robert Fico

Pravda (skryť odôvodnenie)
Predseda a podpredsedovia NR SR sa volia tajne, tajne sa volí napr. i špeciálny prokurátor. Prípad prezidenta je špecifický, pretože volebné právo občanov SR je tajné vždy. R. Fico mal zrejme namysli nepriamu voľbu prezidenta SR pred rokom 1999.
Robert Fico
Diaľnice sa jednoducho nestavajú. D1 je úplne zastavená a je jasným faktom, že vláda si naplánovala na budúci rok vystaviť 5,2 kilometra diaľníc a v roku 2012 5,2 kilometra diaľníc.

Robert Fico

Zavádzanie (skryť odôvodnenie)
Podľa NDS vo výstavbe budúci rok budú úseky Jablonov-Studenec v dĺžke 5,2 km (plánované ukončenie 2012) a Košice-Milhosť v dĺžke 14,2 km (do 2013). Dokončiť sa má PPP projekt Nitra-Tekovské Nemce v celkovej dĺžke 44,8 km. Súčasný minister dopravy Ján Figeľ tiež avizuje na rok 2011 začatie výstavby úsekov diaľnice D1.
Robert Fico
My sme mali jasne naplánované prepojenie Bratislavy a Košíc bez tunelov na prelome rokov 2010 a 2011.

Robert Fico

Pravda (skryť odôvodnenie)
R. Fico mierne nadsadzuje, keď hovorí o prelome rokov 2010- 2011. Správa TASR z 12. júla 2007 hovorí o predpokladanom dokončení diaľnice bez tunelového úseku medzi Žilinou a Martinom v roku 2010.
Robert Fico
Na druhej strane musíme povedať, že vláda minie viacej v roku 2011 ako v roku 2010 a to preukázateľne potvrdil aj náš bývalý minister financií pán Počiatek.

Robert Fico

Zavádzanie (skryť odôvodnenie)
V rozpočte na budúci rok (.doc) je na strane 28 táto tabuľka:

Je teda pravdou, že výdavky budú stúpať, ale iba nominálne, nie už v porovnaní ku HDP.
Robert Fico
Nám neodišiel ani jeden poslanec za celé roky existencie Smeru.

Robert Fico

Pravda (skryť odôvodnenie)
Nepodarilo sa nám nájsť zmienku o odchode žiadneho poslanca z poslaneckého klubu Smeru-SD.
Robert Fico
Vieme však jedno, že vyšetrovateľka, ktorá sa zaoberala týmto bludom a týmto podvrhom avizovala dlhodobo, že to je úplný nezmysel a že trestné oznámenie je potrebné odložiť. Potom sa objavili vyjadrenia špeciálneho prokurátora. Priameho nadriadeného pani vyšetrovateľky, ktorí hovorili o nátlaku, že tam chodili vysokí predstavitelia ministerstva vnútra a tlačili na to, aby sa vo veci v každom prípade začalo konať.

Robert Fico

Nepravda (skryť odôvodnenie)
R. Fico podáva svoje úvahy ako potvrdený fakt, ide však o tvrdenie proti tvrdeniu. Vyšetrovateľka podľa denníka SME poprela akýkoľvek nátlak a neavizovala nikde v médiách, že v prípade kauzy financovania Smeru ide o nezmysel (konal tak D. Trnka). Priamy nadriadený vyšetrovateľky tiež poprel nátlak a o návštevách predstaviteľov ministerstva vnútra informoval podľa SME J. Očovský.
Robert Fico
My sme postavili pán redaktor, odovzdali do užívania skoro 150 kilometrov diaľníc a 90 kilometrov.

Robert Fico

Nepravda (skryť odôvodnenie)
Podľa informácií na ndsas.sk sme narátali približne 78km odovzdaných diaľnic a rýchlostných ciest v období Ficovej vlády. Pri zarátaní rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava-Trnava, je toto číslo 116 km. Toto číslo sa blíži k proklamovaným 150km až po zarátaní stále nedokončených úsekov rýchlostnej cesty R1, avšak potom nesedí počet rozostavaných úsekov v rozsahu 85 km. Viac k téme tu.


Robert Fico
My sme preto reagovali pomerne tvrdo, pretože vidíme, že je tu predovšetkým snaha vybrať straníckeho kandidáta, ktorý bude mať veľmi úzke napojenie na strany vládnej koalície a kandidáta, ktorý podľa všetkého musel urobiť dohody so stranami vládnej koalície aj o tom kto bude a kto nebude námestníkom na generálnej prokuratúre.

Robert Fico

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
R. Fico už podobné podozrenie vyslovil. Pre HN povedal: „Je verejné tajomstvo, že ak bude doktor Čentéš zvolený za generálneho prokurátora, prvým námestníkom bude pán Szabó – nominant strany Híd-Most, druhým, predstaviteľ KDH – pán Lauko,“ kritizoval včera postup koalície Fico. Podľa neho sa vláda dohodla na „totálnom obsadení“ odborov na generálnej prokuratúre. Tieto nominácie nikto z koaličných politikov nepotvrdil. Detaily toho, že mal Čentéš sám "urobiť dohody" s koalíciou sme nenašli.
Július Brocka
Neprišlo možno na tú tému, ale pomáhame rodinám s deťmi aj cez materskú aj bolo to v prvej upútavk... ako sa zvyšuje od nového roka z 55 na 60%...

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Zatiaľ bolo schválené zvýšenie materského príspevku z 55% na 60% čistej mzdy (§53).
Robert Fico
Z tohto dôvodu sme si mysleli, že generálny prokurátor pán Trnka, ktorý bol zvolený pred siedmimi rokmi veľkým počtom hlasov a hlasovali za neho aj vtedajší predstavitelia vládnej koalície. Išlo o vládu pána Dzurindu a hlasovali sme za neho aj my.

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
V roku 2003 kandidoval SME okrem Trnku i Vojtech Ernest a Ján Bernát. D. Trnku navrhol poslanec SDKÚ Ivan Šimko. “Podľa Obrody Trnku nominovalo SDKÚ a podporilo SMK. Keďže je hlasovanie tajné, o skutočnej podpore môžeme iba špekulovať. Predpokladá sa, že za neho hlasovalo okrem poslancov okolo I. Šimka a SMK aj KDH, keďže časť SDKÚ a HZDS prevažne preferovalo kandidáta Bernáta.
Robert Fico
Všetky tieto naše úvahy boli odmietnuté a vládna koalícia sa rozhodla, že chce mať vlastného generálneho prokurátora, že chce mať vlastných námestníkov na generálnej prokuratúre. Dokonca chcú vymeniť aj riaditeľov odborov na generálnej prokuratúre.

Robert Fico

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Vôľu vymeniť námestníkov a riaditeľov odborov na GP SR sme z úst zástupcov koaličných strán nezachytili.
Robert Fico
Oni sa v utorok rozišli na koaličnej rade a povedali, že obnova, došlo k obnove dôvery, máme 79 hlasov a máme aj spoločného kandidáta na generálneho prokurátora, tak sa pýtam teda, že prečo nevolia, keď majú dôveru, majú 79 hlasov a majú aj generálneho prokurátora.

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
14. decembra 2010 bola koaličná rada, na ktorej boli podľa slov I. Radičovej potvrdené predchádzajúce stanoviská o spoločnom kandidátovi Čentéšovi a jeho spoločnej podpore. I. Radičová zdôraznila, že pokračuje "dôvera v základnom smerovaní koalície, v záväzku napĺňať programové vyhlásenie vlády".
Robert Fico
My sme podali aj ústavnú sťažnosť, my sa naozaj pokúšame na všetky tieto nedemokratické prejavy reagovať legálnymi prostriedkami, podaniami na ústavný súd, organizujeme tlačové konferencie...

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Skupina poslancov na čele s P. Paškom podali 3. decembra sťažnosť na Ústavný súd kvôli dokumentovaniu voľby niektorých poslancov pri tajnej voľbe generálneho prokurátora.
Robert Fico
...keď súhlasil s tým (J. Čentéš), že prvým námestníkom na generálnej prokuratúre bude kandidát Hídu-Most pán Szabó a druhým námestníkom bude kandidát KDH pán Lauko a že vymení všetkých riaditeľov odborov.

Robert Fico

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
K dispozícií nie je žiadne vyjadrenie J. Čentéša, kde by komentoval alebo vyjadril súhlas s možnými spolupracovníkmi na poste námestníkov.
Robert Fico
My sme zvolili pán Hanzela za generálneho prokurátora v tajnej voľbe. Zvolili sme pána Trnku v tajnej voľbe. Hlasovali aj opoziční aj koaliční. Zvolili sme Dušana Kovačika za špeciálneho prokurátora aj hlasmi opozičnými aj koaličnými.

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
D. Trnka obdržal podľa SME v tajnom hlasovaní v roku 2003 87 hlasov a dostal hlasy naprieč straníckym spektrom, pretože ho navrhol poslanec za SDKÚ I. Šimko. Špeciálny prokurátor Kováčik získal 117 hlasov v roku 2009, čo muselo byť logicky podľa zloženia parlamentu i od opozičných strán. Generálny prokurátor bol doteraz volený tajne. Zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady SR stanovuje tajné hlasovanie pre voľbu Generálneho prokurátora SR.
Robert Fico
Kauzu (s nahrávkou R. Fica, pozn.) otvoril denník Sme dva dni pred parlamentnými voľbami.

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Nahrávka, na ktorej má byť R. Fico bola zverejnená v SME 10. júna 2010, teda dva dni pred parlamentnými voľbami.
Robert Fico
Kvalifikovaný lekár, znalec dal znalecký posudok presne tak ako bolo treba a povedal, že tieto zranenia sa nemohli stať tak ako povedala pani Malinová. Čo urobili médiá? Čo urobili médiá? Médiá roztrhali na kusy tohto znalca a povedali, že to je zlý znalec...

Robert Fico

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)
Je síce pravdou, že znalec P. Labaš posudok predložil, avšak vzhľadom na argumenty, ktoré médiá použili, sa nezdá ich kritika ako neodôvodnená. Podľa súdneho znalca P. Kováča sa mal P. Labaš dopustiť počas spisovania posudku viacerých pochybení. Rovnako mal konať protizákonne počas následného zverejňovania informácií zo spisu. Médiá spochybnili i samotný posudok, ale nie odborné predpoklady P. Labaša.
Robert Fico
Je dnes úplne zrejmé, že výstavba diaľníc na Slovensku je úplne zastavená a pokiaľ ide o úsek, ktorý sa stavia je to len PPP projekt medzi Nitrou a Zvolenom.

Robert Fico

Nepravda (zobraziť odôvodnenie)
Tvrdenie o úplnom zastavení výstavby diaľnic R. Fico používa veľmi často, nie je však pravdivé. V lete 2010 sa spustila výstavba R4 Košice- Milhosť. Hoci ide o rýchlostnú cestu počítame aj tento úsek, keďže z druhej časti výroku vyplýva, že R. Fico hovorí tak o diaľniciach ako aj rýchlostných cestách.
Robert Fico
Renomované agentúry hovoria o tom, že Slovensko ani zďaleka nedosiahne taký deficit ako si naplánovala súčasná vláda, ale čo je horšie, potvrdzuje sa, že bude prudko klesať hospodársky rast, ktorý bol v júni tohto roku najvyšší...

Robert Fico

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)
Isté pochybnosti o dodržaní plánovaného deficitu vyslovila agentúra Standard&Poor´s. V interpretácii SITAAgentúra konštatuje, že koaličná vláda, ktorá sa moci ujala v júli 2010, prisľúbila, že zlepší fiškálnu situáciu a deficit do roku 2013 dostane pod hranicu 3 % hrubého domáceho produktu (HDP) prostredníctvom kombinácie zníženia výdavkov a opatrení na zvýšenie príjmov. Základný predpoklad S&P je taký, že vláda by mala byť schopná zmenšiť fiškálny deficit na úroveň 6 % HDP v roku 2011 a na úroveň 4 % HDP do roku 2013. Ak vláda svoje fiškálne ciele dosiahne, podporí to jej úverovú spoľahlivosť, poznamenáva agentúra. Vidí však aj riziká vrátane toho, že výkon ekonomiky bude slabší, ako sa očakáva. Ďalším možným rizikom je podľa nej nesúhlas verejnosti s navrhovanými úspornými opatreniami.
Naopak plán vlády za realistický označila misia Medzinárodného menového fondu. V správach vyjadrujúcich sa k plánu znížiť deficit sa nám nepodarilo nájsť vyjadrenie "ani zdaľeka", aké použil pán Fico. 

Nepodarilo sa nám nájsť mesačné údaje o hospodárskom raste, avšak podľa Štatistického úradu SR prvý štvrťrok 2010 dosahoval rast 4,7%, druhý štvrťrok to bolo 4,2%, tretí 3,8%. Predpokladaný rast HDP na rok 2011 podľa Eurostatu pre SR je 3%. Či ide o "prudký pokles" aj vzhľadom na predchádzajúci vývoj nevieme posúdiť.

Robert Fico
Pán Bugár došiel za mnou do kancelárie Národnej rady v Národnej rade a sa mi ospravedlnil za toto, pretože to bolo všetko úplne inak. Nakoniec to vyplynulo aj z vystúpenia hovorkyne predsedu parlamentu. Celá diskusia bola o nadstraníckom kandidátovi a o tom, že aj námestníci, ktorých tento nadstranícky kandidát vyberie za námestníkov generálnej prokuratúry budú nadstranícki.

Robert Fico

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Žiadne správy o takomto rozhovore Bugára s Ficom sa neobjavili v médiách.
Robert Fico
Minister vnútra vtedy ešte v pozícii opozičného poslanca okamžite utekal na generálnu prokuratúru, hneď po tom ako denník Sme uverejnil túto nahrávku a podal trestné oznámenie. Dnes je ministrom vnútra a zabezpečuje, aby to jeho trestné oznámenie bolo dobre vyšetrené...

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Lipšic vo veci financovania Smeru-SD na základe nahrávky skutočne podal trestné oznámenie. Či však zabezpečuje vyšetrenie jeho oznámenia ako súčasný minister vnútra vyšetrovateľka poprela. „Na vyšetrovateľku nebol vyvíjaný žiaden nátlak, odmietame aj špekulácie o zdravotnom stave vyšetrovateľov," napísal denník SME so súhlasom vyšetrovateľky a riaditeľa Úradu boja proti korupcii Petra Kovaříka. Potvrdila to aj v úradnom zázname.
Robert Fico
To znamená, dnes je úplne právoplatne preukázané rozhodnutím príslušných orgánov činných v trestnom konaní, že to, čo tvrdila pani Malinová nebola pravda a skutok, o ktorom hovorila sa nikdy nestal. O čom sa dnes rozhoduje je to či bude pani Malinová trestne stíhaná za krivú výpoveď alebo nebude.

Robert Fico

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Z právneho hľadiska je skutočne vec v štádiu, kedy je rozhodnuté, že skutok sa nestal. Neznamená to však, že je dokázané, že skutok sa nemohol naozaj stať. Toto rozhodnutie bolo prijaté už dva týždne po údajnom incidente s H. Malinovou v roku 2006 a boli v ňom zistené pochybenia policajtov. H. Malinová je skutočne obvinená z krivej výpovede.
Viera Tomanová
Spustiť predčasný starobný dôchodok a umožniť ho poberať ľuďom súbežne s príjmom od 43-tieho roku života je absolútny hazard s peniazmi a ani to nechcem povedať hazard, ale to je vyhadzovanie peňazí do vzduchu. Ja, keď som sa spytovala, že kto vlastne na to prišiel, tak som sa zaujímala takú zaujímavú vec, ale je to z počutia, že vysoký štátny úradník v roku 2003 prišiel s tým, že vlastne nebudú musieť zvyšovať niektorým ľuďom mzdy v spoločnosti jednej výrobne, že miesto toho im vybavia predčasné dôchodky. Skutočne sa to tak aj stalo, že v tej firme boli skôr vybavené predčasné starobné dôchodky...

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nepodarilo sa nám nájsť prípad s fabrikou, ktorý uviedla Tomanová.
Viera Tomanová
Doba odpracovania bola 43,8 roka, toľko tí ľudia platili do systému a teraz odrazu vlastne sa búrime proti tomu.

Viera Tomanová

Nepravda (zobraziť odôvodnenie)
Ak vychádzame z toho, že pani Tomanová má na mysli hodnoty pred rokom 2005, teda ešte v starom dôchodkovom systému (.pdf) "bol priemerný počet odpracovaných rokov 40 u mužov a 34 rokov u žien."
Július Brocka
...ale ja by som ešte k predčasným dôchodokom povedal, že oni tie dôchodky predčasné, aby neboli využívané v maximálnej miere, tak sú s nárokom na predčasný dôchodok spojené aj nepopulárne úpravy, že predčasnému dôchodcovia sa vypočítaný dôchodok za každý mesiac, ktorý mu chýba do dovŕšenia dôchodkového veku kráti o pol percenta...

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Podľa zákona o sociálnom poistení č.461/2003 Z. z.. sa okrem iného píše aj o tomto:

"§ 68 ods.1 Určenie sumy predčasného starobného dôchodku

Suma predčasného starobného dôchodku sa určí ako súčin priemerného osobného mzdového bodu, obdobia dôchodkového poistenia získaného ku dňu vzniku nároku na výplatu predčasného starobného dôchodku a aktuálnej dôchodkovej hodnoty platnej ku dňu nasledujúcemu po zániku dôchodkového poistenia znížený o 0, 5 % za každých začatých 30 dní od vzniku nároku na výplatu predčasného starobného dôchodku do dovŕšenia dôchodkového veku; § 63 ods. 1 tretia veta a štvrtá veta platia rovnako."

Július Brocka
Ja si uvedomujem, že sú tu aj mladší ako ste vy spomenuli pani poslankyňa tí, ktorí poberajú výsluhové dôchodky v silových rezortoch, to sú relatívne mladí ľudi, ktorí odslúžia 15, 20 rokov v armáde alebo pre políciu.

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Na základe zákona č.328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (.pdf), podľa § 38 Výsluhový dôchodok ods.1

"Policajt a profesionálny vojak, ktorému sa skončil služobný pomer, má nárok na výsluhový dôchodok, ak služobný pomer trval najmenej 15 rokov."
Július Brocka
23,5 tisíca sú tí, ktorí aj pracujú aj poberajú predčasný dôchodok.

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Informácie z Hospodárskych novín sú nasledovné: "Poberatelia predčasných dôchodkov si budú môcť privyrobiť už len na dohodu. To okrem iného prináša novela zákona o sociálnom poistení, o ktorej má dnes rokovať vláda. Plánované zmeny ministerstva práce tak výrazne obmedzia súbeh práce a poberania predčasného starobného dôchodku. Pocíti to pritom viac ako 23-tisíc seniorov. Priemerná výška takéhoto dôchodku je ku koncu augusta 366,16 eura."
Viera Tomanová
Na viac v zákone o sociálnom poistení boli zavedené nové, nové definované pojmy, zamestnanec, samostatne zárobková činná osoba, vymeriavaci základ a podobne. Toto sú všetko veci a dá sa povedať, že po siedmich rokoch účinnosti zákona meniť základné pojmy, to je priam katastrofa...

Viera Tomanová

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Na základe zákona o sociálnom poistení č.461/2003 Z. z.. s účinnosťou od 1.januára 2011 okrem ustanovených bodov v článku I, u ktorých sa navrhuje účinnosť 1. januára 2012 sa v osobitej časti (B) článku I okrem iného píše:

Článok I K bodom 1 až 3
"V návrhu novely zákona o sociálnom poistení sa v súlade s cieľom zjednotenia výberu odvodov a daní definujú základné pojmy, a to zárobková činnosť, zamestnanec, samostatne zárobkovo činná osoba, zamestnávateľ. Súčasne sa aj novo definuje osobný rozsah sociálneho poistenia, vznik a zánik sociálneho poistenia tak, aby tieto základné pojmy a zásady boli kompatibilné s príslušnými daňovými predpismi."

Článok I  K bodom 37 až 41 a 45
"Za účelom predchádzania zneužívaniu systému nemocenského poistenia neodôvodneným čerpaním prostriedkov nemocenského poistenia sa navrhuje, aby pri existencii poistného pomeru kratšieho ako 31 dní, rozhodujúcim obdobím na určenie denného vymeriavacieho základu bol predchádzajúci kalendárny rok, a to bez ohľadu na to, či v rozhodujúcom období trvalo nemocenské poistenie nepretržite. Ak v rozhodujúcom období poistenec nemal vymeriavací základ, nemocenské, ošetrovné a materské sa určí z pravdepodobného denného vymeriavacieho základu, ktorým je jedna tridsatina 44,2 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol dôvodu na poskytnutie uvedenej nemocenskej dávky (t. j. jedna tridsatina 44,2 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky spred dvoch rokov)."

K bodom 42 a 46

"Ustanovuje sa maximálna suma denného vymeriavacieho základu na určenie výšky nemocenských dávok."
Viera Tomanová
Tí, ktorí si privyrábali drobnými činnosťami teraz, keď sa rozšírila odvodová povinnosť na ďalšie činnosti, postihneme aj tých ľudí, ktorí si skutočne svojim spôsobom len privyrábali a ja si myslím, že toto asi sme. Toto sme asi nechceli.

Viera Tomanová

Nepravda (zobraziť odôvodnenie)
Denník Hospodárske noviny píše:

"Napriek novej právnej úprave stále existuje možnosť, ako si k predčasnej penzii môžete privyrobiť. "Poberateľ predčasného starobného dôchodku bude môcť ďalej pracovať na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru,“ potvrdzuje Sélešová. Napríklad na základe dohody o vykonaní práce či dohody o pracovnej činnosti. Nezabúdajte však, že roky odpracované na dohodu nijako neprispejú k zvýšeniu vašej normálnej starobnej penzie."

Július Brocka
Práve toto sme nezrušili. To znamená, ak bude niekto poberateľom predčasného dôchodku a chce pracovať na dohodu, tak to je možné, to znamená len rušíme len súbeh predčasného dôchodku a zamestnania. Bude tu prechodné obdobie do konca februára, kedy každý poberateľ predčasného dôchodku a zamestnaný bude si musieť vybrať, ale ak bude niekto poberateľ predčasného dôchodku a pracovať na dohodu toto nezakazujeme. V zákone toto bude možné po novom roku.

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Denník Hospodárske noviny píše:

"Napriek novej právnej úprave stále existuje možnosť, ako si k predčasnej penzii môžete privyrobiť. "Poberateľ predčasného starobného dôchodku bude môcť ďalej pracovať na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru,“ potvrdzuje Sélešová. Napríklad na základe dohody o vykonaní práce či dohody o pracovnej činnosti. Nezabúdajte však, že roky odpracované na dohodu nijako neprispejú k zvýšeniu vašej normálnej starobnej penzie."
Viera Tomanová
...a to bolo veľmi dôležité, predĺžili sme dobu potrebného poistenia, pretože od 1.1.2004 stačilo desať rokov poistenia a ľudia, ktorí odchádzali do dôchodku do 31.12. museli mať poistenia, museli do systému platiť minimálne 25 rokov. Odrazu stačilo desať rokov.

Viera Tomanová

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Zákon č. 100/1998 Zb. o sociálnom zabezpečení, 

"§ 21: Podmienky nároku na starobný dôchodok: Občan má nárok na starobný dôchodok, ak bol zamestnaný najmenej 25 rokov...

Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení účinný od 1. januára 2004,

"§ 65: Podmienky nároku na starobný dôchodok: " Poistenec má nárok na starobný dôchodok, ak bol  dôchodkovo poistený najmenej 10 rokov..."
Július Brocka
Áno. Problém predčasných dôchodkov tu existuje už niekoľko rokov. Pôvodný zámer, keďže v roku 2004 tento inštitút vznikol bol určený najmä pre tých občanov, ktorí prídu o prácu a sú už v staršom veku, pred dôchodkom a majú problém nájsť si prácu a preto, aby nemuseli chodiť po úradoch práce, by odkázaní na dávny v nezamestnanosti, na sociálne dávky a práve na to mal slúžiť predčasný dôchodok,

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Predčasný starobný dôchodok je ustanovený zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (.pdf).

Denník Pravda prišiel s informáciou, že: „predčasný dôchodok mal slúžiť tým, ktorí krátko pred odchodom do riadneho starobného dôchodku prídu o prácu a nemôžu si nájsť novú.“
Július Brocka
...to znamená, ak splním isté podmienky ak ten dôchodok vypočítaný bol vyšší ako 1,3 násobok životného minima, tak títo ľudia ho mohli poberať.

Július Brocka

Nepravda (zobraziť odôvodnenie)

V pôvodnom zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (.pdf) sa okrem iného píše:

§ 67

Podmienky nároku na predčasný starobný dôchodokxml:namespace prefix = o />

 

Poistenec má nárok na predčasný starobný dôchodok, ak

a) bol dôchodkovo poistený najmenej 10 rokov a

b) suma predčasného starobného dôchodku ku dňu od ktorého požiadal o jeho priznanie, je vyššia ako 1,2-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu.56)

Platnosť zákona od 27. novembra 2003.

Július Brocka
Samozrejme, ale v priebehu rokov sa ukázalo, že tento inštitút sa často zneužíva, to znamená predčasný dôchodok poberajú aj ľudia, ktorí popri tom pracujú. Dokonca oni neprestali pracovať, ale požiadali o predčasný dôchodok a dostávajú aj predčasný dôchodok aj príjem zo zamestnania. Takýto štýl života a využívania tohto inštitútu stojí Sociálnu poisťovňu nemalé prostriedky. Ročne to predstavuje viac ako 1,6 miliardy slovenských korún. 55 miliónov eur myslím je to tá suma.

Július Brocka

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)
Ako uvádza Plus jeden deň: Podľa hovorcu Sociálnej poisťovne Petra Višvádera bol „počet vyplácaných predčasných dôchodkov k 31. decembru minulého roka (2009, pozn.) bol 56 352“. Pritom počet poberateľov predčasného dôchodku sa v minulom roku zvýšil až o 21 402 občanov, teda viac ako o tretinu. Štát tak musel len na predčasných dôchodkoch priznaných v minulom roku vyplatiť 51,762 milióna eur (takmer 1,6 miliardy korún). Tá 1,6 miliarda je teda za všetkých poberateľov, nie len za tých, čo systém podľa Brocku zneužívajú.
Július Brocka
...a rádovo asi polovica z tých tých dôchodcov, ktorí využívajú možnosť poberať predčasný dôchodok je dnes okolo 50, 51 tisíc a takmer polovica z tohoto počtu sú tí, ktorí aj ďalej pracujú.

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)

Denník Pravda prišiel s informáciou, že: „predčasný dôchodok mal slúžiť tým, ktorí krátko pred odchodom do riadneho starobného dôchodku prídu o prácu a nemôžu si nájsť novú.“ V článku sa ďalej píše, že: „mnohí si však len vybavia predčasný dôchodok a pracujú ďalej. Dnes ho poberá viac ako 50 tisíc ľudí a takmer polovica z nich pracuje alebo má živnosť“.

Július Brocka
Pozrite sa, ak niekto je poberateľ starobného dôchodku, to znamená, on splnil tie zákonné podmienky, ktoré tu platia desaťročia, že dovŕši dôchodkový vek, to znamená jemu sme neskrátili tú lehotu.

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)

V pôvodnom zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (.pdf) sa okrem iného píše:

STAROBNÝ DÔCHODOK

§ 65

Podmienky nároku na starobný dôchodok

 

(1) Poistenec má nárok na starobný dôchodok, ak bol dôchodkovo poistený najmenej 10 rokov a dovŕšil dôchodkový vek.

(2) Dôchodkový vek je 62 rokov veku poistenca, ak tento zákon neustanovuje inak.

 

(3) Mužovi, ktorý v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2005 dovŕšil vek 60 rokov, sa dôchodkový vek určí tak, že k veku 60 rokov sa pripočíta

a) v roku 2004 deväť kalendárnych mesiacov,

b) v roku 2005 osemnásť kalendárnych mesiacov.

 

(4) Žene, ktorá vychovala päť detí alebo viac detí a v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2014 dovŕšila vek 53 rokov, sa dôchodkový vek určí tak, že k veku 53 rokov sa pripočíta

a) v roku 2004 deväť kalendárnych mesiacov,

b) v roku 2005 osemnásť kalendárnych mesiacov,

c) v roku 2006 dvadsaťsedem kalendárnych mesiacov,

d) v roku 2007 tridsaťšesť kalendárnych mesiacov,

e) v roku 2008štyridsaťpäť kalendárnych mesiacov,

f) v roku 2009 päťdesiatštyri kalendárnych mesiacov,

g) v roku 2010 šesťdesiattri kalendárnych mesiacov,

h) v roku 2011 sedemdesiatdva kalendárnych mesiacov,

i) v roku 2012 osemdesiatjeden kalendárnych mesiacov,

j) v roku 2013 deväťdesiat kalendárnych mesiacov,

k) v roku 2014 deväťdesiatdeväť kalendárnych mesiacov.

 

(5) Žene, ktorá vychovala tri deti alebo štyri deti a v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2013 dovŕšila vek 54 rokov, sa dôchodkový vek určí tak, že k veku 54 rokov sa pripočíta

a) v roku 2004 deväť kalendárnych mesiacov,

b) v roku 2005 osemnásť kalendárnych mesiacov,

c) v roku 2006 dvadsaťsedem kalendárnych mesiacov,

d) v roku 2007 tridsaťšesť kalendárnych mesiacov,

e) v roku 2008štyridsaťpäť kalendárnych mesiacov,

f) v roku 2009 päťdesiatštyri kalendárnych mesiacov,

g) v roku 2010 šesťdesiattri kalendárnych mesiacov,

h) v roku 2011 sedemdesiatdva kalendárnych mesiacov,

i) v roku 2012 osemdesiatjeden kalendárnych mesiacov,

j) v roku 2013 deväťdesiat kalendárnych mesiacov.

 

(6) Žene, ktorá vychovala dve deti a v období od 1. Januára 2004 do 31. decembra 2012 dovŕšila vek 55 rokov, sa dôchodkový vek určí tak, že k veku 55 rokov sa pripočíta

a) v roku 2004 deväť kalendárnych mesiacov,

b) v roku 2005 osemnásť kalendárnych mesiacov,

c) v roku 2006 dvadsaťsedem kalendárnych mesiacov,

d) v roku 2007 tridsaťšesť kalendárnych mesiacov,

e) v roku 2008štyridsaťpäť kalendárnych mesiacov,

f) v roku 2009 päťdesiatštyri kalendárnych mesiacov,

g) v roku 2010 šesťdesiattri kalendárnych mesiacov,

h) v roku 2011 sedemdesiatdva kalendárnych mesiacov,

i) v roku 2012 osemdesiatjeden kalendárnych mesiacov.

 

(7) Žene, ktorá vychovala jedno dieťa a v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2010 dovŕšila vek 56 rokov, sa dôchodkový vek určí tak, že k veku 56 rokov sa pripočíta

a) v roku 2004 deväť kalendárnych mesiacov,

b) v roku 2005 osemnásť kalendárnych mesiacov,

c) v roku 2006 dvadsaťsedem kalendárnych mesiacov,

d) v roku 2007 tridsaťšesť kalendárnych mesiacov,

e) v roku 2008štyridsaťpäť kalendárnych mesiacov,

f) v roku 2009 päťdesiatštyri kalendárnych mesiacov,

g) v roku 2010 šesťdesiattri kalendárnych mesiacov.

 

(8) Žene, ktorá v období od 1. januára 2004 do 31. Decembra 2009 dovŕšila vek 57 rokov, sa dôchodkový vek určí tak, že k veku 57 rokov sa pripočíta

a) v roku 2004 deväť kalendárnych mesiacov,

b) v roku 2005 osemnásť kalendárnych mesiacov,

c) v roku 2006 dvadsaťsedem kalendárnych mesiacov,

d) v roku 2007 tridsaťšesť kalendárnych mesiacov,

e) v roku 2008štyridsaťpäť kalendárnych mesiacov,

f) v roku 2009 päťdesiatštyri kalendárnych mesiacov.

 

(9) Dôchodkový vek určený podľa odsekov 3 až 8 je vek dovŕšený v kalendárnom mesiaci v deň, ktorý sa číslom zhoduje s dňom narodenia poistenca.

 

(10) Ak deň dovŕšenia dôchodkového veku určeného podľa odsekov 3 až 8pripadne na deň, ktorý sa číselne nezhoduje s dňom narodenia poistenca, za deň dovŕšenia dôchodkového veku sa považuje posledný deň posledného pripočítaného kalendárneho mesiaca.


Vo vládnom zákone, ktorý bol schválený 2. decembra 2010 a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003, neboli uskutočnené žiadne zmeny v § 65.

 

 

 

Viera Tomanová
Vôbec si nemyslím, že ide o nevyvážené zastúpenie v tejto relácii. Do tejto relácie pán poslanec bol pozvaný súčasný minister práce, sociálnych vecí a rodiny pán Mihál, ale odmietol pozvanie, odmietol so mnou ísť do diskusie.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)

Nevieme, či bol do relácie pozvaný ak minister Mihál. tlačové oddelenie SaS nám na to zatiaľ neodpovedalo. 

Viera Tomanová
Ja som bežne ako ministerka práce chodievala s poslancami (do diskusných relácií, pozn.) , chodila som s vami, s pánom Miklošom, ale aj s ďalšími, takže prosím neznehodnocujte akýmsi spôsobom reláciu, ktorá by mala slúžiť pre informovanosť občanov.

Viera Tomanová

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Viera Tomanová si ako ministerka s Ivanom Miklošom zadiskutovala v Na telo 8. februára 2009, s J. Brockom to bolo napríklad 1. júla 2008 v O 5 minút 12.
Viera Tomanová
Viete, v roku 2007, keď som prišla so zastavením súbehu predčasného dôchodku a príjmu tak sa spustil taký hon na čarodejnice a palcovými titulkami v novinách bolo, že Tomanová berie ľuďom dôchodky, nie.

Viera Tomanová

Pravda (zobraziť odôvodnenie)

Denník SME prišiel vtedy s článkom: Pracujúci môžu prísť o penzie. Nový čas, známejší svojimi expresívnymi titulkami, Tomanovej iniciatívu nazval: Tomanová odkázala dôchodcom: Práca alebo dôchodok.

 

Viera Tomanová
Češi dnes hovoria, že treba byť 35 rokov platiť do systému...

Viera Tomanová

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Zákon č. 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění stanovuje v §29 počet rokov, ktoré treba odpracovať, aby poistencovi vznikol nárok na starobný dôchodok v rozpätí od 25 do 35 rokov, pričom pre 25 rokov platí, že poistenec musel dosiahnuť dôchodkový vek pred rokom 2010, pre 35 rokov platí, že poistenec dosiahne dôchodkový vek po roku 2018.
Viera Tomanová
Základnou podmienkou nie je teraz 15 rokov poistenia, ale 1,2 násobok sumy životného minima musí dosiahnuť ten dôchodok, čiže vlastne tí najchudobnejší boli vylúčení zo systému a nemohli dostávať predčasný dôchodok, lebo ich dôchodok nedosiahol 1,2 násobok životného minima...

Viera Tomanová

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)

V zákone č. 174/2008 Z. z. (.pdf) zo 17. mája 2008, ktorý mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení sa okrem iného píše:


PREDČASNÝ STAROBNÝ DÔCHODOK
§ 67

Podmienky nároku na predčasný starobný dôchodok
(1) Poistenec, ktorý nie je sporiteľ podľa osobitného predpisu,1) má nárok na predčasný starobný dôchodok, ak ku dňu, od ktorého žiada o jeho priznanie,
a) bol dôchodkovo poistený najmenej 15 rokov,
b) chýbajú mu najviac dva roky do dovŕšenia dôchodkového veku a
c) suma predčasného starobného dôchodku je vyššia ako 1,2-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu.

Július Brocka
...keď sme v 2009 roku skrátili možnosť poberania predčasného dôchodku maximálne tým, ktorí sú dva roky pred dôchodkom a ja som za ten návrh hlasoval pani poslankyňa, naozaj.

Július Brocka

Nepravda (zobraziť odôvodnenie)
V roku 2009 sa žiadny z návrhov netýkal § 67 Zákona o sociálnom poistení č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, kam spadajú podmienky poberania predčasného dôchodku. Hlasovalo sa o tom v roku 2007 a poslanec Július Brocka hlasoval proti.
Július Brocka
Ja som s týmto návrhom (zrušenia súbehu práce a výsluhového dôchodku, pozn.), ešte som bol kolegom pani poslankyne, keď bol minister Magvaši presadzoval túto myšlienku a to je už desať rokov dozadu, ale samozrejme aj toto je problém politickej vôle...

Július Brocka

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
K tejto údajnej iniciatíve poslanca Brocku sme nenašli žiadne mediálne záznamy. 
Július Brocka
Na túto zmenu táto vládna koalícia nemá by som povedal politický mandát. My takéto opatrenie v programovom vyhlásení zrušiť výsluhové dôchodky nemáme...

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Vyhlásenie v časti 3.2 Práca, sociálne veci a rodina neobsahuje takéto opatrenie.
Viera Tomanová
Len je tu ďalší moment pán poslanec a to je skutočnosť, že Sociálna poisťovňa je nepripravená, ona nemá prehľad, ktorí ľudia pracujú popri svojich predčasných dôchodkoch.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nenašli sme žiadne vyjadrenia, ktoré by sa týkali toho, či Sociálna poisťovňa má prehľad o tom, kto pracuje popri predčasnom dôchodku.
Viera Tomanová
...napríklad od 1.1.2008 sme pomohli invalidom v tom, že by bolo bývalo zrušené, keby sme neboli zasiahli a doba vlastne prekvalifikovávanie dôchodku, respektíve priznávanie invalidného dôchodku končilo dňom dovŕšenia dôchodkového veku a priznaním starobného alebo predčasného starobného dôchodku.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Viac informácií o takejto zmene sa nám nájsť nepodarilo. 
Viera Tomanová
Zmeny, ktoré sme urobili my viedli k tomu, aby sme pomohli občanom... boli to rôzne príspevky, príspevky či už to bolo pre účastníkov národno, národno-oslobodzovacieho boja a prípadne vdovy, vdovcov alebo pre tých, ktorí vlastne boli politickými väzňami.

Viera Tomanová

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)
Poslankyňa Tomanová spája neporovnateľné príspevky s rôznymi podmienkami. O príspevkoch pre účastníkov národno-oslobodzovacieho boja sme nenašli žiadne dostupné informácie. Čo sa týka príspevkov pre vdovy a vdovcov, vláda Roberta Fica im schválila napríklad vianočné príspevky zákonom č. 592/2006 Z. z. o poskytovaní vianočného príspevku niektorým poberateľom dôchodku. Príspevky pre politických väzňov sa udeľovali už aj bývalými vládami, napríklad zákonom č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku politickým väzňom. Za novinku, ktorú by priniesol kabinet Roberta Fica, by sme to teda neoznačili.
Viera Tomanová
...ale celý trend v Európskej únii, komplet teda trendom Európskej únie je, že musí byť prvý pilier a silný prvý pilier...

Viera Tomanová

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)
Je pravdou, že je dlhodobejším trendom v únii smer k posilňovaniu prvého piliera. Pension schemes and pension projections in the EU-27 Member States — 2008-2060, Volume I — Report (.pdf), uvádza na strane 39, že kým v roku 2007 šlo na public pension spending v priemere v EÚ 10.1% HDP, v roku 2060 by to malo byť 12,5% HDP.
Nie je to už ale tak, ako sa snaží navodiť poslankyňa teda preto, že by to bolo politickým cieľom. Ako konštatuje správa: In general, at the EU27 level, the effect of demographic factor – as captured by thedependency ratio (the ratio between persons aged 65 and over and persons aged 15-64)- isthe most relevant in pushing up spending, although it is decreasing over time as from 2030(Graph 3). The largest contribution is envisaged for the periods 2007-2030, reaching +2.3p.p. At the end of the projection (2050-2060), the contribution of demographic factorslevels down to +0.7 p.p. of GDP.
Július Brocka
Ale teraz ja hovorím pani poslankyňa o 26 eur mesačne sa zvyšuje rodičovský príspevok každej mamičke. Tých 100 tisíc mamičiek, ktorý vy ste ani cent nepridali. Napriek tomu, že je kríza, tak ideme zvyšovať o 26 eur mesačne.

Július Brocka

Zavádzanie (zobraziť odôvodnenie)
Novela zákona o rodičovskom príspevku, ktorú navrhlo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorá vstúpi do platnosti 1. januára 2011, zaviedla jednotnú výšku rodičovského príspevku. Niektoré mamičky, zďaleka nie všetky ako tvrdí poslanec Brocka, ktoré doteraz poberali rodičovský príspevok vo výške 164,22 eura, si tak polepšia o takmer 26 eur. Takýchto mamičiek by malo byť približne 91 tisíc. Naopak iné mamičky, ktoré doteraz poberali rodičovský príspevok vo výške 256 eur, si zase pohoršia o takmer 66 eur. Takýchto mamičiek je približne 49 tisíc.

Presné znenie nového zákona je dostupné tu.
Viera Tomanová
Pán poslanec, nie je to pravda. Nič im nepridávate. Tie, ktoré nepracovali sú v hmotnej núdzi, nemajú nárok na pomoc v hmotnej núdzi. O čo ste im vy pridali 26 eur, o to sa im znížia v hmotnej pomoci.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nenašli sme súvislosť medzi zvyšovaním rodičovského príspevku a znižovaním dávky v hmotnej núdzi
Viera Tomanová
Ja nikdy nezabudnem slová pána ministra Portugalska a podpredsedu vlády, ktorý mi povedal, uchránili sme sa pred finančnou lobby a radšej sme zvýšili dôchodky, aby sme boli išli do takéhoto rizika.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nepodarilo sa nám získať informácie o tom, či portugalský minister a podpredseda vlády Viere Tomanovej takéto niečo povedal, ale pravda je, že Viera Tomanová ako ministerka absolvovala v apríli roku 2007 trojdňovú pracovnú návštevu Portugalska, takže sa tento rozhovor mohol uskutočniť.
Viera Tomanová
Urobili sme si taký, simulovali sme prepočet dozadu desať rokov a potom pätnásť rokov ľudia, ktorí kedy sporili, v Sociálnej poisťovni sme robili taký prepočet a zistili sme, že po pätnástich rokoch by bolo iba niekoľko promile ani nie jedno percento ľudí úspešných a v druhom pilieri by si nasporili.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nepodarilo sa nám overiť toto tvrdenie.
Július Brocka
Druhý pilier, ktorý vznikol v roku 2004 zákonom, ale predchádzajúca vláda, to asi myslel kolega Kaník, že ona nevylepšovala ten dôchodkový systém aj druhý pilier v zmysle teda zhodnocovania prostriedkov tých, ktorí si tam sporili, ale skôr robila opatrenia, ktoré viedli k tomu, že sa tie prostriedky tak nezhodnocovali ako by sa mohli.

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Ľudovít Kaník na brífingu k druhému dôchodkovému pilieru, ktorý sa uskutočnil 15. decembra 2010 v priestoroch NR SR, uviedol, že deformácie druhom pilieri, ktoré presadilo bývalé vedenie rezortu práce, mali byť odstránené už dávno. Pri zmenách v druhom pilieri, ktoré sa udiali počas vláda Róberta Fica, prišiel podľa Kaníka priemerný sporiteľ približne o 100 eur. Keby k zmene nedošlo, mohli dnes podľa neho sporitelia zaznamenať výrazné zhodnotenie.
Július Brocka
Vy ste to vo svojej otázke povedali, že o pätnásť rokov tu bude dôchodcov o 40% viac ako teraz a ešte ste nedopovedali z toho prieskumu, že o 9% bude menej tých, ktorí prispievajú na dôchodcov, to znamená, rádovo o polovicu zdrojov na dôchodky v priebežnom systéme bude menej, čiže uvedomujete si tú vážnosť toho problému?

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Dávid Dereník analytik UniCredit Bank upozorňuje, že o pätnásť rokov počet dôchodcov na Slovensku narastie o 43 percent a naopak ubudne 9 percent ľudí v produktívnom veku. Dereník, ktorý sa opiera o údaje Výskumného demografického centra, svojou analýzou upozorňuje na fenomén starnutia.

Hoci J. Brocka nesprávne zaokrúhlil 43 percent na 40, správne doplnil moderátorovu otázku o údaj, koľko percent ľudí v produktívnom veku vypadne.
Viera Tomanová
...a ja si spomeniem na rok 1995 v nadačnom sídle Gorbačova vo Washingtone sa zišli finančníci 455 finančníkov a hovorili o tom... Napríklad Gates tam povedal, že on jemu bude stačiť 16 zamestnancov miesto súčasných 16 tisíc na to, aby dosiahli produktivitu akú majú, takže pán poslanec, potom.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nepodarilo sa nám overiť toto tvrdenie.
Viera Tomanová
Áno, ja si presne spomínam k prvému prvý 2009 sme zvyšovali rodinné prídavky.

Viera Tomanová

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
Bývalá vláda zvýšila k 1. januáru 2009 rodinné prídavky o 100 korún, a to z 540 na 640 korún na dieťa.
Viera Tomanová
...a zaviedli sme (v roku 2009 zvýšením rodinných prídavkov o 100 korún, pozn.) opätovne, čo predchádzajúca teraz súčasná vládna garnitúra zrušila valorizačný mechanizmus na valorizáciu rodinných prídavkov.

Viera Tomanová

Neoveriteľné (zobraziť odôvodnenie)
Nepodarilo sa mi nájsť žiadnu zmienku o tom, že by Dzurindova vláda zrušila valorizačný mechanizmus.
Július Brocka
Neprišlo možno na tú tému, ale pomáhame rodinám s deťmi aj cez materskú aj bolo to v prvej upútavke ako sa predlžuje doba poberania...

Július Brocka

Pravda (zobraziť odôvodnenie)
2. decembra 2010 poslanci schválili návrh zákona o sociálnom poistení poslankyne Natálie Bláhovej (SaS). Od 1. januára 2011 sa materská dovolenka predĺži o šesť týždňov. Mamičky na Slovensku tak budú môcť poberať materskú dávku až 34 týždňov, namiesto pôvodných 28.

Presné znenie zákona je dostupné tu.
Prepisy diskusných relácií poskytuje NEWTON Media, spol. s r.o.. O spôsobe hodnotenia na tejto stránke nájdete viac informácií na stránke Hodnotenie na Demagog.sk.

Pridať komentár






Michal Havran ml. Michal Havran ml. Slovenský syndikát novinárov"Demagog.sk ukazuje, že politické lži sú pre politikov častokrát jediným spôsobom, ako hovoriť s voličmi. Demagóg ukázal, že politici nás považujú za príliš slabých nato, aby sme počúvali pravdu. Demagóg a jeho čitatelia dokazujú opak. Nechceme milosrdnú lož, chceme poznať pravdu."

Marián Leško Marián Leško autor komentárov pre týždenník Trend "Projekt Demagog.sk som si všimol už v čase, keď ešte nebol ani projektom. Ako každý, aj ja mám rád, keď časť mojej práce za mňa vykoná niekto iný. A páči sa mi, že ju vykoná tak, ako by som ju chcel robiť aj ja sám. Keby ste neboli, chýbali by ste mi."

Gabriel Šipoš Gabriel Šipoš Transparency International Slovensko "Ak chceme, aby v televíznych politických diskusiách nevyhrával najkrajšie oblečený ci najplynulejší rečník, ale najpravdovravejší, treba verejnosti aj novinárom pomôcť s faktickou kontrolou výrokov. Nik to u nás nerobí dôslednejšie ako Demagog.sk."