Demagog.sk

Pavol Paška, Pavol Hrušovský, Jan Čarnogurský

V politike, 1. apríla 2012. (videozáznam relácie)
Moderátor: Alžbeta Vlková

Pár týždňov po voľbách a politici štartujú nové kolo nepresností. Pavol Paška neovláda stanovy vlastnej politickej strany. Pavol Hrušovský zavádzajúco interpretuje pozíciu svojho bývalého koaličného partnera SaS. Podľa Jána Čarnogurského zase Slovensko od svojho vzniku dosahuje ekonomický rast, ktorý ho radí v každom roku na špičku v EU. Pravda je ale zásadne odlišná.

Štatistiky diskusie

 
6   1  
0   0  
1   0  
1   1  
3   1  
0   0  

Pravda     Nepravda     Zavádzanie     Neoveriteľné

Výroky

Dôležitý výrok

„Dovoľte, aby som tak trošku širšie sa k tej ústave vrátil a dotkol sa jej. Ja som mal aj v roku 2006 — 2010 ambíciu zostaviť nejaké širšie kolégium, vtedy sa to nazývalo Komisia pre ústavu, kde by sa riešili niektoré praktické otázky, okrem iného aj imunita, vtedy nedošlo k zhode medzi opozíciou a vtedajšou vládnou koalíciou.“

Pravda

zobraziť odôvodnenie
Výrok hodnotíme ako pravdivý, napriek drobným nepresnostiam. Pavol Paška totiž skutočne inicioval vznik stálej komisie pri NR SR a vtedajšia opozícia skutočne fungovanie tejto komisie nepodporovala. Napriek tomu je potrebné pripomenúť, že naozaj komisia prestala fungovať až po tom, čo ju prestali podporovať aj vtedajší koaliční partneri SMERu — strany HZDS a SNS.

29. marca 2007 sa podarilo Pavlovi Paškovi zostaviť Stálu komisiu Národnej rady SR pre Ústavu SR a rokovací poriadok NR SR. Cieľom komisie malo byť vytvorenie priestoru „pre politickú a odbornú diskusiu o možnom vývoji ústavy, ústavných zákonov a rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky s cieľom a ambíciou sústredenia poznatkov rozvoja v oblastiach spoločenského a ústavnoprávneho systému, zhromažďovania a systemizovania novelizačnej matérie.“ Rovnako je pravdou, že zhoda medzi koalíciou a opozíciou ohľadne zriadenia komisie chýbala od začiatku jeho snáh. Je však dôležité dodať, že aj keď sa opozícia na práci komisie nezúčastňovala, jej fungovanie stroskotalo na nezhode koaličných partnerov.  

Z predkladacej správy(.pdf) k zriadeniu komisie vyplýva, že sa predsedom komisie mal stať predseda NR SR, teda Pavol Paška. Ďalšími členmi mali byť dvaja poslanci z každého poslaneckého klubu, odborní konzultanti („významné osobnosti z oblasti ústavného práva“) a zástupcovia, ktorých po jednom členovi navrhne prezident Slovenskej republiky, vláda, predseda Ústavného súdu a predseda Slovenskej akadémie vied.

Predstavitelia opozičných poslaneckých klubov sa voči Paškovmu návrhu negatívne vyjadrili už 30. januára 2007 na rokovaní poslaneckého grémia, kde Pašku informovali, že nepredložia návrhy svojich zástupcov do komisie
Napriek tomu návrh o zriadení Komisie pre Ústavu v hlasovaní poslancov zo dňa 29.marca 2007 prešiel. Zo 76 poslancov hlasovalo za 75. Išlo o poslancov Smeru, SNS a HZDS.

Na prvé zasadnutie Komisie predkladal Pavol Paška svoju novelu, ktorá chcela zrušiť poslaneckú imunitu, Na čo reagovalo ĽS-HZDS aj SNS 8. novembra 2007 stiahnutím svojich zástupcov z komisie. Anna Belousovová vtedy uviedla, že dôvodom stiahnutia zástupcov je, že Paška chce riešiť problematiku zúženia poslaneckej imunity bez súhlasu všetkých koaličných partnerov v komisii.

Dôležitý výrok

„Zníženie počtu poslancov, na to je treba ústavnú väčšinu, na zmenu volebného systému obyčajný zákon.“

Pravda

zobraziť odôvodnenie
Ústava SR uvádza presný počet poslancov NR SR. To znamená, že v prípade zmeny počtu poslancov je potrebná ústavná väčšina, resp. ústavný zákon. Volebný systém je definovaný v zákone č. 237/1998 Z.z. o voľbách do Slovenskej národnej rady, preto v prípade zmeny počtu poslancov postačuje nadpolovičná väčšina prítomných poslancov resp. obyčajný zákon. 

V Piatej hlave Ústavy SR Čl. 73 sa píše 

Národná rada Slovenskej republiky má 150 poslancov, ktorí sú volení na štyri roky.

V prípade akejkoľvek zmeny počtu poslancov NR SR, je teda potrebná zmena tohoto článku Ústavy SR.

Volebný systém nie je definovaný v Ústave SR. Volebný systém ako aj volebné právo definuje zákon č. 237/1998 Z.z. o voľbách do Slovenskej národnej rady. Vzhľadom na to, že ide o obyčajný zákon tak na zmenu volebného systému postačuje nadpolovičná väčšina prítomných poslancov inými slovami obyčajný zákon.

Dôležitý výrok

„Slovenská republika vlastne od svojho počiatku má buď najrýchlejší ekonomický vzostup v rámci EÚ, alebo na druhom treťom štvrtom mieste, jednoducho stále sme vo špičke.“

Nepravda

zobraziť odôvodnenie
Ján Čarnogurský nehovorí pravdu.

Podľa Eurostatu existuje celá rada príkladov, kedy neplatí to, že Slovensko sa nachádza v prvej štvorici krajín súčasnej EU podľa dosiahnutého ekonomického rastu. Jedná sa o roky 1997 (8. miesto), 1998 (11. miesto), 1999 (23. miesto), 2000 (posledné 27. miesto), 2001 (11. miesto), 2002 (6. miesto), 2003 (7. miesto), 2004 (7. miesto) a 2009 (13. miesto).

„Samozrejme ak sme dostali tak vysokú dôveru od voličov, ktorá tu ešte nikdy nebola a nesieme politickú zodpovednosť za spravovanie Slovenska, pravdepodobne nemožno očakávať, aby sme odstupovali od nášho sociálno-demokratického videnia.“

„My sme sa pokúšali o dohodu a jediné, čo strana SaS pri opozičných politických rokovaniach kategoricky požadovala od všetkých, aj od Kresťanskodemokratického hnutia bolo výbor pre hospodárstvo. (odpoveď na otázku moderátorky: "Posledná informácia teda od SaS bola, že vám poslali prasiatko, aby ste si na ňom pochutili a nechali vám teda hospodársky výbor, či teda ste si dali z toho prasaťa, čo vám poslali?")“

„Aj po tom roku 89 sa hľadali modely demokracie a volebného systému, tuším to bol holandský politológ, ktorý sa volal Lijphart, ktorý je aj dodnes veľmi známy, a ktorý doporučil proporcionálny systém práve kvôli tomu, že tento má oveľa širšiu reprezentatívnosť.“

„Viete čo, je to kompetencia pána budúceho premiéra Roberta Fica, nielen preto, že dostal poverenie od pána prezidenta, aby zostavil vládu, ale aj preto, že stanovy Smeru-SD určujú presne hierarchiu a kompetencie v týchto aktoch. (odpoveď na otázku moderátorky, či Ján Valko má byť šéfom SIS, pozn.)“

„Ten programový zámer, ktorý sme už neraz deklarovali je aj status quo v oblasti menšín a veľmi úzka spolupráca, komunikácia s predstaviteľmi a nielen maďarskej menšiny na Slovensku“

„Nechápem takýmto detinským urazeným postojom strany SaS, ktorá bez toho, že by bola skôr oznámila svoje rozhodnutie predsedom opozičných politických strán, tak verejne na tlačovej konferencii odkázala, že končí s opozičnou spoluprácou, minimálne v oblasti tejto personálnej politiky.“

„Trestnoprávna imunita a jej zrušenie alebo výrazné obmedzenie je niečím, na čom sa dohodol ten okrúhly stôl nás a opozície.“

„My nechceme ísť cestou ako vláda Ivety Radičovej, ktorá si do programového vyhlásenia napriek tomu, že disponovala len 79 poslancami, dala niekoľko zásadných ústavných zmien.“

„Podľa prieskumu verejnej mienky, ktoré boli pred voľbami, tak to vychádzalo tak, že síce Smer zvíťazí, ale že jeho víťazstvo môže byť tesné, prípadne okolo polovice poslancov, okolo absolútnej väčšiny, buď tesne pod alebo tesne nad.“

„Ja si myslím, že, pokiaľ viem, táto daň (pre bohatých, pozn.) už je, tuším, dokonca v Nemecku. No tak a tam vládne kresťanská demokracia.“

„Myslím, že pozitívne signály, ktoré od Smeru zaznievajú o stavbe širokorozchodné, veď tú sme mali začať stavať už minulý rok.“

Prepisy diskusných relácií poskytuje NEWTON Media, spol. s r.o… O spôsobe hodnotenia na tejto stránke nájdete viac informácií na stránke Hodnotenie na Demagog.sk.


comments powered by Disqus
Michal Havran ml.

Michal Havran ml.

Slovenský syndikát novinárov

„Demagog.sk ukazuje, že politické lži sú pre politikov častokrát jediným spôsobom, ako hovoriť s voličmi. Demagóg ukázal, že politici nás považujú za príliš slabých nato, aby sme počúvali pravdu. Demagóg a jeho čitatelia dokazujú opak. Nechceme milosrdnú lož, chceme poznať pravdu."

Marián Leško

Marián Leško

autor komentárov pre týždenník Trend

„Projekt Demagog.sk som si všimol už v čase, keď ešte nebol ani projektom. Ako každý, aj ja mám rád, keď časť mojej práce za mňa vykoná niekto iný. A páči sa mi, že ju vykoná tak, ako by som ju chcel robiť aj ja sám. Keby ste neboli, chýbali by ste mi."

Gabriel Šipoš

Gabriel Šipoš

Transparency International Slovensko

„Ak chceme, aby v televíznych politických diskusiách nevyhrával najkrajšie oblečený ci najplynulejší rečník, ale najpravdovravejší, treba verejnosti aj novinárom pomôcť s faktickou kontrolou výrokov. Nik to u nás nerobí dôslednejšie ako Demagog.sk."